Ćwiczenia – Tydzień 4

Zdolność do zachowania równowagi jest niezmiernie ważna.
Około 40 % wszystkich osób po 65 r.ż. upada przynajmniej 1 raz w roku, co niestety może kończyć się powikłaniami urazem, złamaniem , unieruchomieniem w łóżku lub hospitalizacją.
Jedną z przyczyn zaburzeń równowagi jest zmniejszenie masy mięśniowej (sarkopenia), a w konsekwencji siły mięśniowej. Mięśnie stają się wiotkie. Dodatkowo zmniejsza się ruchomość w stawach, słabnie czucie w stopach i dłoniach, pogarsza się wzrok, wydłuża się czas reakcji na bodźce.
Jak spowolnić ten proces lub nie dopuścić do pewnych sytuacji?
– dzięki regularnej aktywności fizycznej, ponieważ ruch pomaga zachować sprawność i zmniejsza ryzyko upadków
– dzięki odpowiedniemu odżywianiu: 0,6-0,8 g białka na kg należnej masy ciała,
– poprzez eliminację barier architektonicznych,
– usunięcie progów, kabli (jeśli na podłodze mają być dywaniki , to takie, które się nie zwijają), ponieważ najczęściej do upadków dochodzi w mieszkaniu- podczas – wymiany żarówki, wieszania firanek, kąpieli). W łazience dobrze jest zamontować uchwyty, zamiast wanny – prysznic, na podłodze stosować antypoślizgowe płytki lub maty.
– zastosowaniu odpowiedniego oświetlenia, również w nocy (czerwone światło nisko nad podłogą),
– stosowaniu odpowiedniego obuwia – wygodne z zapiętką, na antypoślizgowej podeszwie.
Ruch – ćwiczenia koordynacyjne poprawiające zdolność równowagi powinny na co dzień gościć w zestawie ćwiczeń gimnastycznych każdego seniora.
Zachęcamy do ćwiczeń i życzymy udanej zabawy i satysfakcji z czynionych postępów.
Seniorze w kolejny czwartek rankiem – liczymy na Twoją uwagę.
Pozdrawiamy: Izabela, Joanna, Stefania, Mateusz i Igor

NORMY DLA TESTU STANIA NA JEDNEJ NODZE – CZAS ODPOWIEDNI DLA WIEKU:
– od 60 do 69 lat to 20 sekund,
– od 70 do 79 lat to 12 sekund,
– od 80 do 89 lat – wystarczy tylko 1 sekunda.*
* Bohannon RW. (2006) Single limb stance times: a descriptive metaanalysis of data from individuals at least 60 years of age. Topics Geriatr Rehabil; 22:70-7.